ПОЛОЖЕННЯ
про внутрішню систему забезпечення якості освіти
І. Загальні положення
1.1. Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти закладу дошкільної освіти (далі — Положення) визначає порядок її формування та функціонування.
1.2. Положення розроблено відповідно до вимог Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про академічну доброчесність» (проєкт від 08.01.2024 № 10392), Кодексу законів про працю України, Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 21.08.2019 № 800, Типової інструкції з діловодства в міністерствах, інших центральних та місцевих органах виконавчої влади, затвердженої постановою КМУ від 17.01.2018 № 55, Порядку проведення моніторингу якості освіти, затвердженого наказом МОН від 16.01.2020 № 54, Положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом МОН від 09.09.2022 № 805, Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти, затвердженого наказом МОН від 04.03.2025 № 407, інших нормативних документів, що регламентують діяльність закладу дошкільної освіти.
1.3. Положення не суперечить законодавству, але містить інші норми з питань, які не врегульовані ним та установчими документами закладу дошкільної освіти.
1.4. Положення схвалюють на засіданні педагогічної ради; воно набуває чинності з дати затвердження керівником закладу дошкільної освіти.
1.5. Положення складається з дванадцяти розділів:
- загальні положення;
- стратегія (політика) внутрішньої системи забезпечення якості освіти (далі — ВСЗЯО);
- організаційна структура формування та функціонування ВСЗЯО;
- компоненти та вимоги / правила ВСЗЯО;
- модель оцінювання якості освіти та якості освітньої діяльності (освітніх й управлінських процесів), методи збору інформації для аналізування діяльності, шкала (система) оцінювання результатів;
- акценти діяльності та оцінювання якості створення безпечного, здорового та інклюзивного чи спеціального освітнього середовища;
- акценти діяльності та оцінювання якості організації освітнього процесу з урахуванням індивідуальних особливостей, потреб і можливостей кожного вихованця;
- акценти діяльності та оцінювання якості формування кадрового складу та підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
- акценти оцінювання якості забезпечення ефективності професійної діяльності, сприяння професійному розвитку педагогічних працівників;
- акценти діяльності та оцінювання рівня формування культури академічної доброчесності;
- акценти діяльності та оцінювання рівня ефективності системи управління;
- акценти діяльності та оцінювання якості формування внутрішньої системи моніторингу якості освіти та якості освітньої діяльності.
1.6. Відповідно до змін у законодавстві керівник закладу дошкільної освіти може вносити до Положення зміни та доповнення, які педагогічна рада розглядає і схвалює на засіданні.
1.7. Положення є внутрішнім документом закладу дошкільної освіти. Воно має бути у вільному доступі для його працівників, якщо інше не передбачено Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту».
1.8. Положення діє до заміни новим.
ІІ. Стратегія (політика) ВСЗЯО
2.1. Стратегія (політика) ВСЗЯО (далі — Політика) визначає мету й завдання її впровадження та принципи, на яких вона будується.
2.2. Мета Політики ВСЗЯО — гарантувати доступність та якість дошкільної освіти, забезпечувати постійне й послідовне підвищення якості освітньої діяльності, формувати довіру батьківської спільноти, суспільства до закладу дошкільної освіти.
2.3. Завдання Політики ВСЗЯО:
- забезпечити організацію освітнього процесу в безпечному, здоровому та інклюзивному чи спеціальному освітньому середовищі, формувати політику безпеки дітей;
- здійснювати освітній процес на засадах національних і загальнолюдських цінностей, оновлювати його зміст і форми з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, їхніх особливих освітніх потреб;
- сприяти врегулюванню трудових відносин у колективі та забезпечувати підвищення кваліфікації педагогічних працівників з урахуванням їхніх професійних компетентностей;
- сприяти зростанню ефективності професійної діяльності, створювати методичне середовище для розвитку інноваційної культури педагогічних працівників, вибудовувати систему педагогічної підтримки батьків вихованців;
- формувати культуру академічної доброчесності;
- забезпечувати оптимальне поєднання колегіальних та єдиноначальних засад в управлінні, відкритість і прозорість діяльності, впроваджувати цифрові технології в управлінські процеси;
- формувати об’єктивну систему оцінювання якості освіти та якості освітньої діяльності, впроваджувати науково обґрунтоване інструментальне забезпечення процедур і методик оцінювання освітнього процесу.
2.4. Принципи Політики ВСЗЯО:
- дитиноцентризм. Головний суб’єкт, на якого спрямована освітня діяльність закладу дошкільної освіти, — дитина;
- автономність. Самостійність у визначенні стратегічних цілей розвитку закладу, виборі форм і методів організації освітнього процесу, які відповідають нормативно-правовим документам, державному стандарту дошкільної освіти;
- системність. Усі компоненти та функції системи управління діяльністю закладом дошкільної освіти взаємопов’язані, що створює взаємозалежність між ними;
- цілісність. Єдність усіх видів освітніх впливів на розвиток вихованців дошкільної освіти, їх підпорядкованості головній меті освітньої діяльності, що передбачає всебічний розвиток, виховання і соціалізацію особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання протягом життя, готова до свідомого життєвого вибору й самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності;
- вдосконалення. Потреба постійного вдосконалення освітнього процесу відповідно до зміни внутрішнього й зовнішнього середовища, аналізу даних та інформації про результативність освітньої діяльності;
- партнерство. Взаємодія учасників освітнього процесу, побудована на довірі та повазі, зацікавленості до суб’єктів освітнього процесу, відповідно до їх поточних і майбутніх потреб, готовності до конструктивної співпраці для досягнення високої якості освітнього процесу;
- відповідальність. Свідоме ставлення до вимог, обов’язків, норм і цінностей, вміння об’єктивно оцінювати результати своєї діяльності;
- відкритість і прозорість. Процедури системи забезпечення якості освітньої діяльності відкриті та зрозумілі для учасників освітнього процесу;
- гнучкість і адаптивність. Можливість відповідно до внутрішніх умов і зовнішніх впливів міняти методи управління якістю, отримувати зворотні зв’язки та різні комунікації;
- інноваційність. Здатність продукувати та впроваджувати нові ідеї, технології, методики, пов’язані із забезпеченням якості дошкільної освіти.
2.5. ВСЗЯО — це:
- налагоджений механізм управління закладом дошкільної освіти відповідно до взаємопов’язаних вимог / правил щодо організації, забезпечення, реалізації, аналізування й оцінювання, коригування освітніх та управлінських процесів, який безпосередньо впливає на якість освітньої діяльності та якість освіти вихованців відповідно до результатів, визначених державним стандартом дошкільної освіти;
- гнучкий та адаптивний інструмент, який сприяє постійному розвитку закладу дошкільної освіти та забезпеченню високої якості освіти для кожної дитини з урахуванням її індивідуального розвитку, особливостей, інтересів і потреб.
ІІІ. Організаційна структура формування та функціонування ВСЗЯО
3.1. Організаційна структура формування та функціонування ВСЗЯО — це сукупність ланок управління та розподіл повноважень щодо забезпечення якості освіти й освітньої діяльності, оцінювання освітніх та управлінських процесів, а саме: керівник, педагогічна рада, тимчасові професійні спільноти (ініціативна, експертна чи моніторингова групи педагогів) закладу дошкільної освіти.
3.1.1. Керівник закладу дошкільної освіти забезпечує в межах наданих йому повноважень створення та функціонування ВСЗЯО:
- формує локальні документи, що регулюють функціонування ВСЗЯО закладу, і додатки до них, представляє їх на засіданні педагогічної ради, затверджує і контролює їх виконання;
- готує пропозиції, спрямовані на вдосконалення ВСЗЯО у закладі дошкільної освіти, бере участь в обговоренні їхнього змісту;
- забезпечує умови для підготовки педагогів закладу дошкільної освіти, батьків або інших законних представників дітей, громадських експертів до здійснення процедур оцінювання;
- організовує та здійснює моніторинг якості освіти: збір, оброблення (аналіз), зберігання інформації про стан і динаміку розвитку на рівні закладу дошкільної освіти;
- формує інформаційно-аналітичні матеріали за результатами оцінювання якості освіти та надає інформацію про якість освіти на різні рівні системи управління (педагогічна рада, виробнича нарада, загальні збори колективу тощо);
- ухвалює управлінські рішення щодо розвитку якості освіти на основі аналізу результатів, отриманих у процесі реалізації ВСЗЯО;
- затверджує Положення про ВСЗЯО, Програму розвитку та План роботи закладу дошкільної освіти на рік.
3.1.2. Педагогічна рада як колегіальний орган управління закладу:
- схвалює Положення про ВСЗЯО, Програму розвитку та План роботи закладу дошкільної освіти на рік;
- розглядає результати оцінювання діяльності закладу дошкільної освіти за визначеними компонентами;
- ухвалює рішення щодо результативності виконання освітніх і парціальних програм, за якими організовано освітній процес; щодо вдосконалення організації освітнього процесу, створення освітнього середовища тощо.
3.1.3. Тимчасові професійні спільноти (ініціативна, експертна або моніторингова групи педагогів):
- розробляють або добирають методики оцінювання якості освіти за визначеними компонентами: критерії, індикатори та показники, методи та форми;
- беруть участь в експертизі динаміки розвитку вихованців, рівня професійної компетентності педагогів, створення освітнього середовища та ефективності управлінської системи закладу дошкільної освіти;
- формують пропозиції щодо ухвалення управлінських рішень за результатами оцінювання якості освіти на рівні закладу дошкільної освіти;
- беруть участь у формуванні Програми розвитку та розробленні Плану роботи закладу дошкільної освіти на рік.
ІV. Компоненти та вимоги / правила ВСЗЯО
4.1. У ВСЗЯО запроваджують компоненти та вимоги / правила, які є основними орієнтирами для планування, організації і забезпечення заходів, що безпосередньо впливають на якість освітньої діяльності ЗДО та досягнення вихованцями результатів навчання й формування в них компетентностей, визначених державним стандартом дошкільної освіти.
Компонент І. «Створення в закладі дошкільної освіти безпечного, здорового та інклюзивного чи спеціального освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування, у тому числі забезпечення наявності ресурсів (ігрових, дидактичних, науково-методичних, матеріально-технічних, інформаційних тощо), необхідних для виконання державного стандарту»:
1.1. Створення безпечного освітнього середовища.
1.2. Створення здорового освітнього середовища.
1.3. Створення інклюзивного чи спеціального освітнього середовища.
1.4. Забезпечення ресурсами, необхідними для виконання державного стандарту дошкільної освіти.
Компонент ІІ. «Організація освітнього процесу з урахуванням індивідуальних особливостей, потреб і можливостей кожного вихованця» (2025/2026 навчальний рік):
2.1. Вибір (розроблення) освітніх та парціальних програм для організації освітнього процесу з урахуванням академічної автономії.
2.2. Організація та перебіг освітнього процесу з урахуванням вікових особливостей, здібностей, фізичного, психічного й інтелектуального розвитку дітей, їхніх особливих освітніх потреб, уподобань і запитів.
2.3. Дотримання вимог мовного законодавства.
2.4. Встановлення розпорядку перебування вихованців у ЗДО та формування мережі груп.
2.5. Забезпечення права кожної дитини на здобуття дошкільної освіти незалежно від обраної форми здобуття.
Компонент ІІІ. «Формування кадрового складу та підвищення кваліфікації педагогічних працівників» (2026/2027 навчальний рік):
3.1. Кадрове забезпечення.
3.2. Урегульованість трудових відносин.
3.3. Підвищення кваліфікації та створення необхідних умов для атестації педагогічних працівників.
Компонент ІV. «Забезпечення ефективності професійної діяльності, сприяння професійному розвитку педагогічних працівників» (2026/2027 навчальний рік):
4.1. Забезпечення ефективності професійної діяльності педагогічних працівників.
4.2. Сприяння професійному розвитку педагогічних працівників, зокрема організація методичної діяльності.
4.3. Партнерська взаємодія з учасниками освітнього процесу.
4.4. Педагогічна підтримка батьків.
Компонент V. «Формування культури академічної доброчесності» (2026/2027 навчальний рік):
5.1. Формування та утвердження культури академічної доброчесності.
Компонент VІ. «Забезпечення ефективної системи управління» (2027/2028 навчальний рік):
6.1. Планування діяльності.
6.2. Формування внутрішньої системи забезпечення якості дошкільної освіти.
6.3. Визначення правил внутрішнього розпорядку.
6.4. Діяльність основного колегіального органу управління.
6.5. Оптимальність використання єдиноначальності в управлінні.
6.6. Дотримання порядку зарахування дітей у ЗДО, відрахування та переведення із ЗДО.
6.7. Організація інклюзивного навчання.
6.8. Сприяння діяльності органів громадського самоврядування.
6.9. Відкритість і прозорість діяльності.
6.10. Ведення документообігу та звітності.
6.11. Цифровізація управлінських процесів.
Компонент VІІ. «Формування внутрішньої системи моніторингу якості освіти та якості освітньої діяльності» (2027/2028 навчальний рік):
7.1. Формування внутрішньої моделі оцінювання якості освіти та якості освітньої діяльності.
7.2. Визначення порядку проведення моніторингу якості освіти та якості освітньої діяльності.
V. Модель оцінювання якості освіти та якості освітньої діяльності
(освітніх і управлінських процесів), методи збору інформації для аналізування діяльності, шкала (система) оцінювання результатів
5.1. Внутрішня модель оцінювання — це система логічних і доцільно об’єднаних планових і позапланових заходів оцінювання якості освіти та освітньої діяльності, які проводять, щоб:
- з’ясувати ефективність освітніх та управлінських процесів;
- виявити порушення вимог законодавства та запобігти їм;
- визначити необхідні дії, зміни щодо вдосконалення освітньої діяльності.
5.2. Внутрішня модель оцінювання забезпечує системний аналіз якості організації освітнього процесу, його ресурсного забезпечення, функцій управління тощо.
5.3. Внутрішня модель оцінювання передбачає проведення заходів оцінювання протягом року у формі:
- тематичного оцінювання стану організації освітнього процесу відповідно до реалізації конкретного річного завдання, визначеного у Плані роботи закладу дошкільної освіти на рік;
- оперативного оцінювання стану організації освітнього процесу окремими педагогами впродовж року з питань, які найбільш актуальні на певному етапі;
- фронтального оцінювання організації освітнього процесу в групі, у якій частіше виникають проблеми в реалізації вибраної (розробленої) освітньої та/ або парціальної програми (за потреби);
- підсумкового (стратегічного й тактичного) оцінювання результативності освітньої діяльності закладу дошкільної освіти за певний період;
- атестації педагогічних працівників як комплексного оцінювання педагогічної діяльності, за якою визначають відповідність педагогічного працівника займаній посаді, рівень його кваліфікації, присвоюють кваліфікаційну категорію, педагогічне звання;
- перевірки готовності закладу дошкільної освіти до нового навчального року;
- медико-педагогічного контролю на заняттях з фізкультури.
Періоди проведення оцінювання якості освіти та якості освітньої діяльності наведено в додатку 1.
Під час планування моделі заходів оцінювання застосовують технологічний прийом — розробляють циклограми відповідно до методичних рекомендацій закладу дошкільної освіти.
5.4. Підсумкове (тактичне) оцінювання рівня виконання Плану роботи закладу дошкільної освіти на рік здійснюють наприкінці навчального року за блоковою системою аналізування (додаток 2) у контексті реалізації річних завдань. Під час такого оцінювання організовують й оцінювання певного(-их) компонента(-ів) ВСЗЯО, який(-і) обирають за потребою.
Для оцінювання певного(-их) компонента(-ів) ВСЗЯО формують Програму моніторингу якості освіти.
Аналіз діяльності закладу дошкільної освіти за рік є вступом до Плану роботи закладу дошкільної освіти на наступний рік та основою для його розроблення.
5.5. Підсумкове (стратегічне) оцінювання відповідно до орієнтовних критеріїв та індикаторів ВСЗЯО здійснюють один раз на три-п’ять років під час формування Програми розвитку закладу дошкільної освіти. Стратегічний аналіз за результатом такого оцінювання є основою для розроблення концептуальної частини Програми розвитку закладу дошкільної освіти.
Для проведення підсумкового оцінювання за всіма компонентами ВСЗЯО формують Програму моніторингу якості освіти та якості освітньої діяльності.
5.6. Методами збору інформації є: опитування учасників освітнього процесу (анкетування, індивідуальне інтерв’ю, фокус-групове дослідження); спостереження (за освітнім середовищем, організацією життєдіяльності, проведенням занять); вивчення документації закладу дошкільної освіти.
5.7. Якість освітніх та управлінських процесів оцінюють за чотирма рівнями: перший (низький), другий (вимагає покращення), третій (достатній), четвертий (високий).
5.8. Етапи організації оцінювання освітніх й управлінських процесів закладу дошкільноїосвіти: збір та аналіз інформації, отриманої під час спостереження; опитування та вивчення документації; узагальнення й обговорення результатів отриманої інформації; ухвалення відповідних рішень.
5.9. Програма розвитку закладу дошкільної освіти визначає стратегічні орієнтири діяльності й способи досягнення цілей покращення якості дошкільної освіти (відображає перспективу удосконалення освітньої діяльності, здійснення основних інновацій і нововведень, покликаних забезпечити ефективний розвиток освітнього процесу та його якісні результати).
5.10. План роботи закладу дошкільної освіти на рік відображає заходи, спрямовані на реалізацію річних завдань забезпечення якості освіти, освітньої діяльності та процедури ВСЗЯО.
5.11. Документи та матеріали, які засвідчують системність реалізації процедур ВСЗЯО:
- Програма розвитку закладу дошкільної освіти на п’ять років;
- План роботи закладу дошкільної освіти на рік;
- Програма моніторингу якості освіти та якості освітньої діяльності;
- протоколи засідань педагогічної ради, виробничої наради, загальних зборів колективу, атестаційної комісії;
- накази керівника закладу дошкільної освіти.
5.12. Результати моніторингу якості освіти та якості освітньої діяльності закладу дошкільної освіти за рік оприлюднюють у формі звіту керівника один раз на рік (червень — серпень).
VІ. Акценти діяльності та оцінювання якості створення безпечного, здорового
та інклюзивного чи спеціального освітнього середовища
6.1. Для якісної організації освітнього процесу створюють безпечне, здорове та інклюзивне чи спеціальне освітнє середовище з дотриманням принципів універсального дизайну та розумного пристосування; педагогічних працівників забезпечують необхідними ресурсами (ігровими, дидактичними, науково-методичними, матеріально-технічними, інформаційними тощо) для реалізації освітньої програми та виконання державного стандарту.
6.2. Для убезпечення дітей від будь-якого насильства (фізичного, психологічного, сексуального або економічного) у закладі дошкільної освіти формують політику безпеки.
6.3. Аналіз стану організації освітнього середовища (його складників) здійснюють відповідно до циклограми (технологічної картки) оцінювання, яка є робочим документом керівника закладу дошкільної освіти.
6.4. Під час реалізації річних завдань у межах тематичного оцінювання відстежують якість створення освітнього середовища (майданчиків, осередків, облаштованих у приміщеннях і на території закладу дошкільної освіти).
6.5. Результати оперативного оцінювання щодо забезпечення освітнього середовища висвітлюють на засіданнях адміністративної наради при керівникові закладу дошкільної освіти.
6.6. Підсумкову інформацію про створення та забезпечення освітнього середовища обговорюють на засіданнях педагогічної ради, виробничої наради, загальних зборів (конференції) колективу (у разі створення такого органу).
VІІ. Акценти діяльності та оцінювання якості організації освітнього процесу з урахуванням індивідуальних особливостей, потреб і можливостей кожного вихованця
7.1. Освітній процес у ЗДО здійснюють відповідно до вибраної освітньої програми та з упровадженням за потреби парціальної(-их) програми.
7.2. Освітній процес організовують за планом (перспективним, календарним) роботи, який розробляє кожен педагог відповідно до змісту, структури, особливостей ведення, схвалених у ЗДО (або відповідно до розробленого Положення про планування освітнього процесу).
7.3. Рівень сформованості компетентностей вихованців відповідно до освітніх напрямів державного стандарту дошкільної освіти вивчають шляхом моніторингу якості освіти, основною метою якого є виявлення індивідуальних особливостей розвитку кожної дитини та визначення завдань організації освітнього процесу для розкриття особистісного потенціалу кожного вихованця.
Шкалу (систему) оцінювання наведено в додатку 3.
7.4. Методику моніторингу якості освіти (процеси, критерії, індикатори, інструменти та методи) розробляють у ЗДО або обирають з інших професійних джерел. Її схвалює педагогічна рада. Матеріали моніторингу зберігають у групах, а узагальнені матеріали — в теках у методичному кабінеті.
7.5. Моніторинг якості освіти (далі — моніторинг) здійснюють під час спеціально спланованих заходів освітнього процесу. Педагоги використовують бесіди, дидактичні ігри, вивчають продукти дитячої діяльності, спостерігають за діяльністю дітей у створених педагогічних (діагностичних) ситуаціях, щоб об’єктивно оцінити індивідуальну динаміку розвитку дітей і скоригувати свої дії.
7.6. Періодичність проведення моніторингу — два рази на рік:
- на початку навчального року — щоб виявити рівень розвитку дітей і коригувати освітній процес з урахуванням освітніх напрямів;
- наприкінці навчального року (квітень — травень) — щоб провести порівняльний аналіз результатів на початок і кінець року.
Можливе додаткове обстеження (в січні) особливостей динаміки розвитку дітей, які мають труднощі у засвоєнні знань, умінь і навичок відповідно до віку та потребують індивідуального супроводу.
7.7. Інформація, яку отримали в процесі моніторингу з подальшим її аналізом, є основою для ухвалення управлінських рішень про підвищення ефективності освітнього процесу.
7.8. Моніторинг проводять вихователі, інші педагогічні працівники, як-от музичний керівник, інструктор з фізичного виховання, вчитель-логопед, дефектолог. Психологічну діагностику розпізнавання психічних процесів, станів, рис і якостей особистості проводить практичний психолог. За потреби діагностичні процедури може проводити вихователь-методист.
7.9. Оцінювання результатів реалізації освітніх програм — рівень освітніх досягнень дітей — здійснюють також у процесі тематичного оцінювання організації освітньої діяльності відповідно до річних завдань, визначених у Плані роботи ЗДО на рік. Критерії та методи оцінювання освітніх досягнень дітей під час тематичного оцінювання розробляють педагоги разом з вихователем-методистом, враховуючи обсяг і зміст теми вивчення. Матеріали зберігають у методичному кабінеті.
7.10. Педагогічні працівники аналізують результати моніторингу, визначають досягнення та труднощі в розвитку вихованців, дають узагальнену оцінку розвитку дітей групи відповідно до програм, за якими організовується освітній процес, шукають шляхи ефективного педагогічного впливу щодо кожної дитини, корегують і вибудовують освітній процес з урахуванням індивідуально-диференційованого підходу.
7.11. Вихователь-методист на основі висновків педагогів розробляє аналітичну довідку, в якій обґрунтовує причини утруднень у реалізації освітнього процесу за освітніми напрямами; розробляє рекомендації щодо вдосконалення освітнього процесу на новий навчальний рік і особливостей корегування перспективного плану освітнього процесу у групах.
7.12. Аналітичну довідку за результатами оцінювання вводять у склад підсумкового аналізу діяльності ЗДО за рік, обговорюють на засіданні педагогічної ради.
VІІІ. Акценти діяльності та оцінювання якості формування кадрового складу та підвищення кваліфікації педагогічних працівників
8.1. Керівник ЗДО формує штат закладу, залучаючи кваліфікованих педагогічних та інших працівників відповідно до штатних нормативів і типу організації освітньої діяльності.
8.2. Урегульованість трудових відносин у ЗДО характеризується:
- укладанням трудового договору;
- визначеністю обліку трудової діяльності працівників;
- наявністю ознак трудових відносин.
8.3. Підвищення кваліфікації здійснюють відповідно до Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 21.08.2019 № 800, забезпечують документальний супровід, зокрема формують Порядок визнання результатів підвищення кваліфікації педагогічних працівників ЗДО.
8.4. Задля дотримання основних принципів атестації педагогічних працівників (відкритість і колегіальність, гуманне та доброзичливе ставлення до педагогічного працівника, повнота, об’єктивність і системність оцінювання його педагогічної діяльності), створення умов для стимулювання цілеспрямованого безперервного підвищення рівня професійної компетентності педагогічних працівників, зростання їхньої професійної майстерності, розвитку творчої ініціативи, підвищення престижу й авторитету, забезпечення ефективності освітнього процесу, відповідно до норм Положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом МОН від 09.09.2022 № 805:
- здійснюють нормативне регулювання — розроблення та дотримання документів (положень, протоколів, графіків, наказів тощо), які визначають процедуру атестації, її етапи, критерії, індикатори й методи оцінювання;
- забезпечують відкритість і прозорість процесу — забезпечення партнерської комунікації з педагогами щодо цілей, критеріїв і методів оцінювання, висвітлення досвіду практичної освітньої діяльності в різних заходах;
- використовують ретельний підхід до створення атестаційної комісії — формування атестаційних комісій із кваліфікованих фахівців, які володіють необхідними знаннями й досвідом в освітній діяльності;
- здійснюють об’єктивне комплексне оцінювання — оцінювання результатів освітнього процесу (розвиненість, вихованість, навченість вихованців), оцінювання професійних надбань педагога за узагальненою інформацією про його діяльність, спостереження та вивчення його практичного досвіду роботи;
- забезпечують підтримку й мотивують — сприяння позитивному сприйняттю атестації, яку розглядають як визнання праці педагога, його професійного розвитку, а не формального оцінювання; надання рекомендацій для покращення якості освітнього процесу, підтримка у висвітленні діяльності тощо.
ІХ. Акценти діяльності та оцінювання якості забезпечення ефективності професійної діяльності, сприяння професійному розвитку педагогічних працівників
9.1. Професійну діяльність педагогів оцінюють під час атестаційного та міжатестаційного періодів.
9.2. Оцінювання професійної діяльності педагогів під час атестаційного періоду.
9.2.1. Атестаційний період визначається навчальним роком, у який передбачена атестація педагогічного працівника. У цей період відповідно до сформованого атестаційною комісією графіка за визначенням комісії вивчають практичну діяльність педагогічних працівників, що передбачає розгляд матеріалів з досвіду роботи, вивчення необхідної документації, спостереження за організацією освітнього процесу, що забезпечує порівняльний аналіз результатів їхньої діяльності впродовж усього періоду від попередньої атестації (зразок графіка в додатку 4). Умовою об’єктивного оцінювання практичної діяльності педагога є врахування думки адміністрації, колег і батьків.
9.2.2. Характеристика діяльності педагога має містити інформацію про:
- організацію освітнього процесу, його планування (форми, види, зміст, ступінь самостійності);
- створення предметно-просторового розвивального освітнього середовища, спрямованого на розвиток компетентностей дітей;
- застосування технологій і методик в освітньому процесі, спрямованих на формування у вихованців компетентностей і розвиток базових якостей особистості;
- забезпечення умов емоційного добробуту та комфортного перебування дітей у групі, зокрема створення соціальних ситуацій розвитку дитини (активізація спілкування дитини з дорослими й однолітками, розвиток мовленнєвих і комунікативних навичок);
- результативність організації освітнього процесу (динаміка розвитку компетентностей і базових якостей особистості вихованців);
- забезпечення власного професійного розвитку та підвищення кваліфікації, зокрема участь у методичній роботі ЗДО;
- педагогічна підтримка батьків, сприяння зворотному зв’язку (рівень і форми залучення в освітній процес).
9.3. Оцінювання професійної діяльності педагогів у міжатестаційний період.
9.3.1. Оцінювання професійної діяльності педагогів у міжатестаційний період відбувається відповідно до Плану роботи ЗДО на рік під час тематичного, фронтального, оперативного та підсумкового оцінювання.
9.3.2. Критерії та методи оцінювання професійної діяльності педагогів під час тематичного оцінювання розробляє вихователь-методист у партнерській взаємодії з педагогами та з урахуванням обсягу й змісту теми вивчення. Матеріали зберігають у методичному кабінеті.
9.3.3. Під час підсумкового оцінювання роботи ЗДО за навчальний рік педагоги здійснюють самооцінювання професійної діяльності, проводиться анкетування педагогів, щоб визначити їхні професійні потреби, прогнозування та участь у методичній роботі.
9.3.4. Самооцінювання здійснюється відповідно до спеціально сформованої карти комплексного оцінювання рівня розвитку професійної компетентності педагога, яку схвалює педагогічна рада.
Ця карта є одночасно основою побудови педагогом власного індивідуального проєктного плану розвитку професійної компетентності.
9.3.5. Анкети педагогів для прогнозування методичної роботи, копії та узагальнені матеріали індивідуальних проєктних планів розвитку професійної компетентності педагогів зберігають у методичному кабінеті.
9.4. Документи, які засвідчують проведення процедур оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників:
- План роботи ЗДО на рік;
- графік вивчення практичного досвіду роботи педагогічних працівників, які атестуються;
- протоколи засідань педагогічної ради, атестаційної комісії;
- накази керівника.
Х. Акценти діяльності та оцінювання рівня формування
культури академічної доброчесності
10.1. Діяльність у ЗДО здійснюють з дотриманням вимог законодавства щодо академічної доброчесності.
10.2. У ЗДО розроблено, схвалено та затверджено Кодекс академічної доброчесності в організації освітньої діяльності ЗДО.
ХІ. Акценти діяльності та оцінювання рівня ефективності системи управління
11.1. Система управління ЗДО складається з функцій: аналізування (інформаційно-аналітична, мотиваційно-цільова); планування (планово-прогностична); організаційна (координувально-виконавська); контрольна (оцінювально-діагностична); регулювальна (регулювально-корекційна), які взаємопов’язані та передбачають основні наскрізні процеси.
11.2. В управлінні ЗДО застосовують методи управління, які є сукупністю способів взаємодії суб’єктів управління:
- організаційно-розпорядчі (адміністративні) — формування структури управління, затвердження адміністративних норм, добір кадрів, видання наказів, розроблення положень, посадових інструкцій, проєктування, аналіз, узгодження, координація дій тощо. Для цих методів характерна відповідність правовим нормам, актам і розпорядженням вищих органів управління;
- організаційно-методичні — методи, спрямовані на навчання педагогів через усі форми методичної роботи, а також інших працівників ЗДО через інструктажі, бесіди, консультації тощо. Завдяки цим методам керівник створює умови для професійного зростання працівників, а отже, підвищення якості їхньої роботи;
- соціально-психологічні — методи, спрямовані на соціальний розвиток колективу, підвищення виробничої, творчої активності та ініціативи членів колективу; встановлення у колективі сприятливого психологічного клімату; використання різних форм колективного й індивідуального морального заохочення; виховання групової самосвідомості колективу; традиції, облік індивідуально-психологічних особливостей членів колективу; вивчення та спрямоване формування мотивів трудової діяльності членів колективу, облік в управлінні;
- правового регулювання — методи, спрямовані на виконання правил внутрішнього розпорядку ЗДО, норм трудового права;
- економічні — це методи управління, які передбачають використання в управлінні матеріального стимулювання працівників (встановлення надбавок, виплата премій), правильне розпорядження наявних фінансів.
11.3. Основними плановими локальними документами, які визначають перспективи розвитку ЗДО та регулюють його діяльність у межах законодавства, є Програма розвитку та План роботи ЗДО на рік.
11.3.1. Програму розвитку освіти розробляють один раз на п’ять років за результатами комплексного оцінювання відповідно до орієнтовних критеріїв та індикаторів ВСЗЯО.
Програма розвитку складається з двох частин:
- інформативно-аналітичної — паспорт; інформаційно-статистична довідка; стратегічний аналіз у текстовій або табличній формі;
- концептуальної — педагогічна ідея (місія), стратегічні цілі розвитку та цінності ЗДО; концептуальні ідеї реалізації кожної визначеної стратегічної цілі.
Результати реалізації Програми розвитку щороку висвітлюють в аналізі за підсумками діяльності ЗДО за рік.
11.3.2. План роботи на рік висвітлює шляхи розв’язання актуальних завдань за результатами діяльності з урахуванням реалізації цілей Програми розвитку та має таку структуру:
Компонент 1. Аналіз діяльності ЗДО за рік з визначенням річних завдань на наступний період (враховуючи внутрішню модель оцінювання).
Компонент 2. Розділи діяльності.
2.1. Управлінська діяльність (колегіальна):
- загальні збори (конференції) колективу, педагогічна рада, виробнича нарада, адміністративна нарада;
- атестаційна комісія, команда психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП;
- комісії з харчування, охорони праці та безпеки життєдіяльності, цивільного захисту, пожежної безпеки, організації та проведення експертизи цінності документів тощо;
2.2. Методична діяльність з педагогічними кадрами (супровід розвитку професійної компетентності педагогів):
- цикли різних методичних форм роботи з педагогами, зокрема з реалізації конкретних річних завдань, спрямованих на підвищення їхньої професійної компетентності;
- виконання завдань з урахуванням актуальних питань діяльності методичного кабінету.
2.3. Діяльність методичного кабінету.
2.4. Адміністративно-господарська діяльність (або діяльність щодо створення та забезпечення освітнього середовища):
- забезпечення матеріально-технічних і навчально-методичних умов;
- інструктажі з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності тощо;
- санітарно-просвітницька робота з усіма учасниками освітнього процесу (гігієнічне навчання / виховання);
2.5. Організаційно-педагогічна діяльність:
- педагогічна підтримка батьків;
- співпраця із закладами загальної середньої освіти, іншими установами та організаціями;
- проведення спільних заходів, дійств фізкультурно-оздоровчого, мистецько-творчого циклів.
2.6. Внутрішня система оцінювання якості освітньої діяльності (контрольна (оцінювально-діагностична) функція управління): вивчення стану організації освітнього процесу та процесів функціонування (охорона праці, безпека життєдіяльності, пожежна та технологічна безпека, цивільний захист, медичне обслуговування, організація харчування тощо).
У всіх розділах Плану роботи наскрізно висвітлюють заходи, спрямовані на забезпечення оптимальних умов, зокрема:
- створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації, в якому підтримують психологічний комфорт, надають психологічну підтримку учасникам освітнього процесу;
- реалізація прав дітей з ООП на освіту, їхня соціальна адаптація та підготовка до отримання наступного рівня освіти.
У системі діяльності методичного кабінету, яка спрямована на підвищення компетентності педагогів, мають відстежуватися заходи щодо опанування педагогами змісту державного стандарту дошкільної освіти, сучасного програмно-методичного забезпечення, що своєю чергою сприяє інноваційній спрямованості освітнього процесу.
Компонент 3. Додатки:
- план-циклограма внутрішньої системи оцінювання якості освітнього процесу;
- плани-циклограми внутрішньої системи оцінювання якості процесів функціонування: охорона праці, безпека життєдіяльності, пожежна та технологічна безпека, цивільний захист, медичне обслуговування, організація харчування;
- план заходів з охорони праці та безпеки життєдіяльності;
- план заходів з охорони дитинства;
- план обов’язкових заходів з охорони здоров’я дітей;
- план співпраці із закладами освіти, організаціями, установами (на основі Угоди про співпрацю);
- план спільних заходів і дійств фізкультурно-оздоровчого та мистецько-творчого циклів.
11.4. Педагогічна рада як основний колегіальний орган діє відповідно до законодавства та Положення про педагогічну раду ЗДО.
11.5. Виробнича нарада — колегіальний орган трудового колективу ЗДО, до складу якого входять усі його працівники. На ній розв’язують питання, визначені в Положенні про виробничу нараду.
11.6. Інформацію та документи, передбачені статтею 30 Закону України «Про освіту» розміщують у відкритому доступі не пізніше ніж через десять робочих днів з дня їх затвердження чи внесення змін до них.
11.7. Керівник ЗДО виконує обов’язки відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» (додаток 5).
ХІІ. Акценти діяльності та оцінювання якості формування внутрішньої системи моніторингу якості освіти та якості освітньої діяльності
12.1. У ЗДО сформовано модель оцінювання якості освіти та якості освітньої діяльності (див. розділ V Положення). Відповідно до неї здійснюють процедури аналізу та оцінювання діяльності.
12.2. Внутрішню систему оцінювання якості освіти та якості освітньої діяльності відображено у Плані роботи ЗДО на рік.
12.3. Для якісного проведення моніторингу здійснюють його планову та організаційну підготовку.
12.4. Для об’єктивного аналізу діяльності ЗДО застосовують визначені джерела інформації, добирають ефективні форми й методи оцінювання.
12.5. За результатами моніторингу розробляють та оприлюднюють звіт, ухвалюють відповідні управлінські рішення.
Додаток 1
Періоди проведення оцінювання якості освіти та якості освітньої діяльності
Оцінювання |
Період |
Матеріали |
Розвиток вихованців |
||
Моніторинг рівня компетентності дітей відповідно до вимог освітньої програми |
Вересень (жовтень) — січень (за потреби) — квітень (травень) |
Методики, зведені таблиці, аналіз. Карти аналізу або інша форма фіксування якості освітнього процесу |
Моніторинг дошкільної зрілості дітей старшого дошкільного віку (готовності дітей до подальшого шкільного життя) |
Квітень (травень) |
|
Діагностика рівня компетентності дітей відповідно до мети тематичного оцінювання (за річними завданнями) |
Відповідно до терміну проведення тематичного оцінювання |
|
Професійний розвиток педагогічних працівників |
||
Атестація як комплексне оцінювання педагогічної діяльності, за якою визначають відповідність педагогічного працівника займаній посаді, рівень його кваліфікації, присвоюють кваліфікаційну категорію, педагогічне звання |
Жовтень — березень (для педагогів, які атестуються) |
Циклограма оцінювання організації освітнього процесу. Методики, зведені таблиці. Щотижневий план-схема аналізу освітнього процесу. Карти аналізу або інша форма фіксування якості освітнього процесу. Індивідуальний проєктний план розвитку професійної компетентності педагога |
Самооцінювання професійної компетентності педагогічних працівників |
Квітень — травень (самооцінювання для формування індивідуального проєктного плану розвитку професійних компетентностей і розроблення Плану роботи ЗДО на рік)
У період розроблення Програми розвитку ЗДО |
|
Тематичне оцінювання професійних компетентностей педагога |
Відповідно до терміну проведення тематичного оцінювання (реалізація річного завдання) |
|
Створення освітнього середовища |
||
Оцінювання готовності ЗДО до нового навчального року |
До 25 серпня |
Інструктивно-методичні матеріали щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону, з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності. Акт готовності ЗДО на новий навчальний рік. Протоколи, положення, циклограми |
Оцінювання стану предметно-просторового розвивального середовища у групових приміщеннях і на майданчиках |
До 25 серпня (під час проведення тематичного оцінювання у контексті річних завдань) |
Примірний перелік ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти, затверджений наказом МОН від 19.12.2017 № 1633 |
Медико-педагогічний контроль на заняттях з фізкультури |
Вересень — квітень (травень) |
Інструктивно-методичні рекомендації «Організація медико-педагогічного контролю на заняттях з фізкультури в закладах дошкільної освіти», що в листі МОН від 12.12.2019 № 1/9-765 |
Організації освітньої діяльності ЗДО |
||
Оцінювання діяльності ЗДО за результатами реалізації Плану роботи на рік + обраний компонент орієнтовних критеріїв та індикаторів ВСЗЯО |
Квітень — червень (щороку) |
Аналіз |
Оцінювання діяльності ЗДО для формування Програми розвитку ЗДО (Програма моніторингу якості освіти) |
Січень — червень (раз на п’ять років) |
Звіт |
Додаток 2
Орієнтовні блоки (критерії)
аналізування та оцінювання діяльності ЗДО за навчальний рік
Додаток 3
Шкала (система) оцінювання результатів моніторингу якості освіти
Бал |
Рівень розвитку |
Якості особистості |
Знання, уявлення |
Уміння, навички |
4 |
Високий |
Сформовані, яскраво проявляються в діяльності, не викликають сумніву |
Чіткі, змістовні, системні |
Виконує всі запропоновані завдання самостійно, пояснює їх |
3 |
Достатній |
Сформовані частково |
Чіткі, короткі, не розгорнуті |
Виконує всі запропоновані завдання із частковою допомогою педагога |
2 |
Вимагає покращення (коригування завдань освітнього впливу) |
Перебувають у стадії становлення або проявляються рідко за певних умов |
Уривчасті, фрагментарні |
Виконує з постійним супроводом педагога у спільній з ним діяльності |
1 |
Низький (критичний, потребує уваги фахівця) |
Не сформовані, не проявляються |
Не сформовані |
Не виконує завдання |
Додаток 4
Графік заходів вивчення (комплексного оцінювання) практичного досвіду
педагогічного працівника закладу, який атестується у 20___ році
Методи |
Жовтень |
Листопад |
Грудень |
Січень |
Лютий |
Березень |
Спостереження |
|
|||||
Види та форми взаємодії з дітьми в ранкові години |
|
|
|
|
|
|
Види та форми взаємодії з дітьми на прогулянці |
|
|
|
|
|
|
Види та форми взаємодії з дітьми у другу половину дня |
|
|
|
|
|
|
Організація пізнавальних занять |
|
|
|
|
|
|
Створення динамічного освітнього середовища |
|
|
|
|
|
|
Партнерська взаємодія з усіма учасниками освітнього процесу |
|
|
|
|
|
|
Самопрезентація-звіт педагога під час засідання педагогічної ради |
|
|
|
|
|
|
Опитування |
|
|||||
Анкетування батьків |
|
|
|
|
|
|
Бесіда (інтерв’ю) з педагогом, який атестується |
|
|
|
|
|
|
Вивчення документації |
|
|||||
План роботи педагога |
|
|
|
|
|
|
Документи, за які відповідає педагог |
|
|
|
|
|
|
Моніторинг якості освіти (освітні досягнення вихованців) |
|
|
|
|
|
|
Щорічний звіт педагога про результати освітнього процесу |
|
|
|
|
|
|
Експертна комісія (зі складу атестаційної) |
|
Додаток 5
Зобов’язання керівника ЗДО відповідно
до Закону України «Про дошкільну освіту»
Виконувати |
законодавство України про дошкільну освіту |
Створювати |
1) безпечне, здорове та інклюзивне чи спеціальне освітнє середовище із забезпеченням універсального дизайну та розумного пристосування; 2) необхідні умови для:
|
Планувати |
діяльність ЗДО, зокрема фінансово-господарську |
Затверджувати |
|
Здійснювати |
|
Сприяти |
|
Організовувати |
|
Забезпечувати |
|
Звітувати |
щороку про власну діяльність на посаді та виконання плану роботи ЗДО на рік перед вищим колегіальним органом громадського самоврядування закладу дошкільної освіти (у разі створення такого органу) та/або шляхом оприлюднення річного звіту відповідно до статті 30 Закону України «Про освіту» |
Погоджувати |
|
Нести відповідальність |
|
Контролювати |
|
Виконувати |
інші обов’язки, покладені на керівника законодавством, засновником, установчими документами ЗДО, колективним договором (за наявності) та його посадовою інструкцією |